Bjarne og Håkon

onsdag 13. oktober 2010

Samtale om valg av høytlesingsbok (bøker)

I dag etter en liten kort og koselig høytlesingssekvens av "Parvana", spurte jeg barna på 5. trinn om hva de syntes om denne boka.  Det som ble sagt var at den var spennende og virkelig, derfor var den god.  Flere sa også at de lærte mye om livet i Afganistan under Tablianstyret.  Jeg hørte ingen negative ytringer om boka og tema i  boka.  Så fortalte jeg dem at jeg skulle velge en ny bok som vi skal  begynne å lese i neste uke, og jeg spurte dem om hvilken sjanger de kunne tenke seg å jobbe med/oppleve/reflektere rundt.  Flere gutter sa fantasy, jenter sa krim, noe som var litt overrsakende og noen andre sa "litt av det samme som Parvana da".  En jente nevnte også Arne Svingens grøsserbøker  marg og bein serien. Hun reklamerte for den på en måte som vekket interesse fra de andre elevene. Jeg sa at jeg lurte på om jeg skulle finne en bok som het "Gutten i den stripete pysjamasen", som jeg sa var en spennende og god bok som var litt som "Parvana".   Dette så ut til å være veldig motiverende for klassen.  Kan kanskje leselyst komme ut av andre bøker som man trekker linjer fra og koser seg med tema og formuleringer?
I morgen skal jeg høre med barna om hvordan de kunne tenke seg å jobbe med ei ny høytlesingsbok.
Følg med!

3 kommentarer:

  1. Skulle gjerne vært flue på veggen under leseprosjektet ditt, men får nøye meg med bloggen, og det er ingen dårlig erstatning :-)

    SvarSlett
  2. Så flott at du bygger opp elevenes forventninger til starten av selve leseprosjektet.Høres ut som at de gleder seg til den nye boka - synes jeg merker "lesehunger". :-)
    Tror forresten du berører noe vesentlig når du spør om leselyst kommer fra gode erfaringer med andre bøker.Får en assosiasjon til det Lundberg og Herrlin skriver om leseinteresse, for eksempel på side 18ff i boka "God leseutvikling".

    Blir spennende å se om du bestemmer deg for å bruke boka "Gutten med den stripete pysjamasen" i leseprosjektet - eller om du "lander på" ei krim- eller fantasybok. Gleder meg også til å lese mer om hva du og dere skal gjøre i tilknytning til lesingen. Lesestopp engasjerer ofte elevene.Kanskje du skal bruke endel tips fra kapittel 2 og 3 i Boka "Inn i teksten - ut i livet"? Ideene i "Verktøytavla" som beskrives på side 33 der,kan jo åpne for mye refleksjon.

    Lykke til med selve oppstarten! :-)

    SvarSlett
  3. Takk Kristin for kommentar på bloggen. Det er så nyttig at andre ser på ens tanker og kommer med veiledning. Skal hive meg over kildene du referer til og se kritisk om det er noe jeg kan bruke.

    SvarSlett